Spýtajte sa realitných profesionálov a všetci vám povedia jednu veľmi jednoduchú vec, ako dokladá Omar Koleilat, generálny riaditeľ Crestyl, významného realitného developera na Slovensku: "spoločnosti musia vytvárať priestory, ktoré sú ústretové voči zamestnancom, aby ľudia chceli prísť do kancelárie. Je to tak jednoduché. Preto nepotrebujeme len znovu prerobiť kancelárske projekty inak: musíme zvýšiť naše investície do spokojnosti zamestnancov. "

Karel Bor, generálny riaditeľ BNP Paribas Real Estate pre Českú republiku a Slovensko, súhlasí: "COVID-19 nemení tento trend, ale ide o zrýchlenie zmien. Je to pozitívny posun a ukazuje, že kancelária budúcnosti bude kombináciou vecí, napríklad zábavy, kaviarní, reštaurácií a fitness centier, ktoré ponúkajú viac miest, kde budú ľudia schopní pracovať inak a baviť sa. "

Všetci súhlasia s tým, že flexibilita je novým štandardom rozvoja kancelárií. Spoločnosti musia prispôsobiť svoje kancelárie všeobecnému trendu "hybridný práce" alebo "práca odkiaľkoľvek", čo má za následok zmenšenie veľkosti kancelárskych priestorov pre väčšinu spoločností, najmä v mestách s drahou realitnej stopou.

Glyn Evans, vedúci dizajnu a výstavby pre strednú a východnú Európu s realitnou poradenskou spoločnosťou Cushman & Wakefield, ukazuje cestu: "všetko, čo robíme," hovorí, "je flexibilnejší kancelársky dizajn. Všeobecným trendom je pohyb smerom k otvoreným flexibilným oblastiam, mať čo najviac pohyblivých prvkov (telefónne búdky, akustické kabíny atď.), Aby spoločnostiam pomohla presunúť všetko, skôr než mať vstavané priestory. Je to všetko o schopnosti reagovať na zmenu. "

Jana Vlková, riaditeľka Workplace Advisory s realitnými konzultantmi Colliers International v Prahe, súhlasí: "Kancelária budúcnosti bude tvorená množstvom flexibilného nábytku a flexibilného vybavenia. V mnohých ďalších oblastiach bude mnoho ďalších zasadacích miestností navrhnutých tak, aby ich spoločnosti mohli presúvať. "

Hlavným faktorom zmeny je samozrejme budúce obsadenosť kancelárií v dôsledku hybridný práce alebo domáce práce. Inými slovami, zamestnanci už nebudú pripevnení k pracovnému stolu: budú sa otáčať na rovnakom stole. "Spoločnosti si uvedomujú, že na kancelárie by sa už nemalo myslieť s pomerom jedna ku jednej na jedného zamestnanca," ilustruje Glyn Evans. "Pred rokom bolo považované za drastické uvažovať o pomere 80%: teraz by som povedal, že drastické zastúpenie by bolo radšej okolo 50%."

"Na" inteligentných budovách "sme začali pracovať už pred niekoľkými rokmi," uvádza Milos Halecký, riaditeľ pre inovácie v bratislavskej private equity skupine MiddleCap Partners. "V tej dobe nebolo tak jasné, prečo to robíme, okrem technologického humbuku." Teraz vieme: COVID-19 a jeho dôsledky zvyšujú nutnosť vývojárov merať všetko vo svojich budovách a poskytovať maximálne množstvo dát pre svojich klientov, aby mohli pracovať s najvyššou úrovňou zabezpečenia, ale tiež flexibility. "

Schopnosť merať využitie priestoru - napríklad hustotu miestnosti - je len jedným príkladom nutnosti dodržiavať pravidlá sociálnej dištancovanie. Existuje však množstvo ďalších oblastí, kde nové technológie zmení život v kancelárii, pričom kvalita ovzdušia je na tomto zozname. COVID-19 vytvoril nutnosť prehodnotiť, ako vzduch cirkuluje v budove, generovať údaje o kvalite vzduchu, ale tiež odpovedať na otázku, ako priviesť čerstvý vzduch zvonku pomocou nových ventilačných systémov.

Ako teda budeme pracovať v kancelárii budúcnosti? Miloš Halecký nám dáva nápovedu: "Verím, že ľudia v blízkej budúcnosti budú mať vo svojom mobilnom telefóne firemné aplikáciu, ktorá bude slúžiť ako sprievodca pri práci v ich kancelárskej budove a poskytne im všetky možné informácie: obsadenosť budovy, hustota pracovných priestorov, dostupnosti priestor pre spoluprácu alebo konferenčných miestností, kvality ovzdušia atď ... ", hovorí. "Smartphone sa stane prístupovou kartou do budovy alebo k výťahu a samozrejme do pracovných alebo spoločných oblastí - ale tiež pomôže komunikovať s budovou a vo vnútri budovy." Bude to veľmi podobné technológiám, ktoré sa už používajú v súkromných domoch, kde môžete na diaľku zapínať a vypínať akékoľvek funkcie vášho domu: osvetlenie, alarmy, kúrenie atď. "Nehovoriac o tom, že funkcie ako termálne skenery, deliče z plexiskla a jednosmernej chodby môžu byť súčasťou pracoviska - dokonca aj vo svete po očkovaní.

Všetci odborníci na nehnuteľnosti, s ktorými som hovoril, súhlasí: kancelária budúcnosti sa bude dramaticky líšiť. "Účelom kancelárie budú fyzická neformálne a formálne stretnutia a spolupráce s cieľom posilniť kreativity a brainstormingu," hovorí Jana Vlková. To sa premietne do štrukturálneho posunu medzi pracovnými oblasťami a oblasťami spolupráce. "Pred piatimi až desiatimi rokmi," hovorí Jana, "spoločnosti navrhovali svoju kanceláriu tak, aby 80% priestoru bolo určené pre pracovné priestory a 20% bolo pridelených na podporu priestoru (konferenčné miestnosti atď.). Posun je tak dôležitý, že v blízkej budúcnosti očakávame, že 40 až 50% kancelárskych priestorov bude určené pre oblasti spolupráce a 50 až 60% bude pridelené pracovným oblastiam, "hovorí.

To je niekoľko aspektov smien, ktoré budú mať zásadný vplyv nielen na dizajn kancelárie, ale aj na umiestnenie kancelárie. Niektorí odborníci dokonca naznačujú, že centralizácia úradov môže do určitej miery zmiznúť. Spoločnosti budú v pokušení mať vo veľkých metropolitných oblastiach miesto ústredia niekoľko, aby zamestnanci mohli znížiť čas dochádzanie a prispôsobiť si kancelárske riešenia bližšie k ich domovu - odkiaľ budú tiež čiastočne pracovať.

Post-COVID, vieme, že len veľmi málo o našom súčasnom kancelárskom živote - jeho použitie, jeho fyzické usporiadanie alebo dokonca jeho umiestnenie - zostane rovnaké. Ako pandémie pokračuje, sme svedkami ničoho iného než prebiehajúcej revolúcie.

Zdroj: // Phillippe Riboton